April 18, 2018

April 26, 2017

Please reload

Recent Posts

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Featured Posts

Del gavmildt ud af din personlighed og få fuld opmærksomhed...

October 18, 2017

 

 

Hvis du vil fastholde andres opmærksomhed, må du give noget mere af dig selv.

 

91% af alle medarbejdere har prøvet at dagdrømme under arbejdsrelaterede møder, mens 39% har prøvet at blunde. Tallene stammer fra en amerikansk undersøgelse fra 1997. 

 

Selvom undersøgelsen efterhånden er 20 år gammel, er det ikke sidenhen blevet lettere at fastholde mødedeltageres opmærksomhed. Tværtimod. Nu er der ikke længere kun dagdrømmeriet at konkurrere med, men også smartphones og laptops, som fast inventar på de fleste møder. 

 

Og hvem har ikke prøvet at sidde til et møde, hvor ens chef holder et oplæg, mens man desperat forsøger at holde fokus, for til sidst at give op og lade tankerne stikke af.. Det er vist noget, vi alle kender til.  

 

Fra forskningen ved man, at trangen til dagdrømmeriet er størst, når man beskæftiger sig med en repetitiv og kedelig opgave. Og spørger du mig, så skyldes det, at danske ledere er blevet alt for bange for at begå fejl, herunder at bryde formen. Lederne anvender ofte de samme indlærte præsentationsteknikker, og dem kender medarbejderne til hudløshed. Og det virker ganske enkelt ikke. For hvis ikke der er liv, er der ikke opmærksomhed. Det der virker, er når lederne tør at træde ud af sin komfortzone, vise hvem han/hun er, og være nærværende tilstede, så det kan mærkes. Det skader ikke præsentationen at lave småfejl, sige noget forkert, og rette det på stedet, eller gå i stå et øjeblik. Når bare man står ved disse små, menneskelige fejl istedet for at lade som om det ikke sker, er der ingen ko på isen. Tværtimod kan det faktisk bryde isen, for mennesker slapper bedre af, når performer tydeligt viser, at det er budskabet der er vigtigt, og ikke om det fremlægges rigtigt eller forkert - for hvem kan sige hvad der er rigtigt? Det er vigtigt at give af sig selv, mens budskabet formidles. Vis hvem du er, og tilsæt det så alt det bedste du har lært. Gør det med godt humør og åbent sind. Vis din egen interesse for tilhørere og budskabet. For at være lige her, hvor du er. Vis at du tør.

 

Ledere må øve sig i den personlige approach, ligesom marathonløberen må øve sig i at løbe, og at passe på kroppen, så den kan så langt. Det tages ofte for givet, at en leder kan performe, fordi han/hun jo har fået denne ansvarsfulde rolle. Men meget ofte mangler den praktiske træning i performance, udstråling og kontaktbåren kommunikation. Og så står man der med alle sine talenter og nøjsomme forberedelse, og taler til en forsamling, der ser ud som om, de mere eller mindre spilder tiden. Det er en meget ubehagelig oplevelse, som de fleste helst vil være foruden. 

 

Som leder skal du derfor turde handle på din intuition og gøre noget, der kommer bag på mødedeltagerne. Du kan f. eks starte med at droppe jakkesættet, vippe på stolen eller du kan kommentere ting, der sker i øjeblikket og henvende dig direkte til nogle af mødedeltagerne. Du kan stille spørgsmål, fortælle en historie, der skaber associationer til tema. På alle måder kan du få dine tilhørere til at zappe ud af tomgangen, og komme tilstede, her og nu. Og det kan du kun gøre, hvis du selv er helt og fuldt tilstede. Ved at bruge de små ting, som sker i rummet, vil møde deltagerne eller forsamlingen opleve, at det der, er unikt. På den måde føler de sig set og og følelsen af synlighed er stærkt motiverende til selv at være tilstede og lade sig involvere.

 

Tre tips til at fange dine medarbejderens opmærksomhed

Her giver jeg tre tips til ledere, der vil blive bedre til at fange medarbejdernes opmærksomhed under et møde:

 

1: Vis din personlighed

Hvis du ser på nogle af klodens allerstørste ledelsesskikkelser de sidste 10-20 år, er det nærmest karikerede personligheder – Steve Jobs, Richard Branson & Mark Zuckerberg. De ligner ikke arketypen på en leder – de ligner personligheder med rullekrave, sweater og langt sølvgråt hår. Vores personligheder har alle unikke træk, der gør os spændende – det pakkes desværre alt for ofte væk i et jakkesæt og en stræben efter at indtage den klassiske lederrolle. Så vær dig selv! Lad din smag, din charme, din tilgang til livet skinne igennem!

 

 

2: Slip kontrollen og lad tingene køre lidt af sporet

Jeg oplever, at danske ledere gerne vil være i kontrol og fremstå velforberedte. En af nøglerne til at fange medarbejdernes opmærksomhed er åbent at lede efter nye svar, hvor medarbejderne spiller en rolle. Det kan du kun gøre ved at slippe kontrollen og lade tingene køre lidt af sporet. Involver dine lyttere, og lad dem mærke, at du vil dem!

 

3: Skab et fælles rum

En af dine vigtigste opgaver under et møde, er at skabe en følelse af fælles tilstedeværelse. Det kan du konkret gøre ved at påpege ting, der sker omkring jer i mødelokalet. Ting som I kun deler, der gør dette møde og øjeblik unikt.  Bliv ven med nuet og det uventede.

______

 

 

Har du brug for inspiration og nye, anderledes og personlige værktøjer, som vil tage dit personlige lederskab til nye og uforudsete højder, så tag med på 3-dags kurset ”Personlig power og gennemslagskraft”. Kurset vil sikre dig masser af opmærksomhed og motivation hos dine tilhørere ved både præsentation og mødesammenhænge. 


 

Læs mere om kurset her:

https://www.trueformance.dk/trueformance-navigator

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Follow Us

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Search By Tags